STORY | LEHOTSKÝ | MODUS | PHOTOGRAPHY | DISCOGRAPHY | REPERTOIRE | MP3 | VIDEO | KONTAKT  

Encyklopedia jazzu a modernej populárnej hudby

Modus, rocková skup. Pôvodné obs.: J. Baláž - g., J. Kratochvíla - p., P. Krutek - tp., T. Psota - tb., Ľ. Stankovský - ds., G. Wertlen - basg., M. Žbirka - voc. Skup. vznikla 1967, názov M. začala používať od 1968 a vystupovala najmä na klubových tanečných podujatiach s repertoárom, ktorý bol zostavený z dobových zahr. hitov. S touto produkciou abs. aj prvé zahr. vystúpenia v Rakúsku a Švajčiarsku a prvé rozhl. nahrávky. 1969 zvíťazil M. na beatovom festivale bratislavských skupín a na celoslov. beatovom festivale získala 3. miesto. 1972 nastúpil do skup. jej neskorší leader Ján Lehotský (p., voc. - p.t.) a M. pokračoval v zredukovanej zostave (Baláž, Kaššay, Lehotský, Stankovský, Žbirka) v klubovom hraní do tanca, pričom svoj repertoár postupne rozširoval aj o vl. piesne, zachytené na SP platniach. 1973 odišli Kaššay, Stankovský a Žbirka do Orch. V. Hronca a M. sa prechodne rozpadol. 1974 obnovili J. Lehotský s J. Balážom M. v zostave J. Baláž, J. Lehotský, Ľ. Nosko - basg., voc., a Ľ. Stankovský; skup. rozšírila svoj repertoár o ďaľšie vlastné skladby a abs. s ním ojedinelý zájazd do Kanady (1974), avšak napriek kvalitnej muzikantskej zostave výrazné úspechy nedosiahla. To sa jej podarilo až po ďaľších zmenách, ktoré uskutočnil J. Lehotský 1976. Do skup. sa vrátil M. Žbirka - rhytm. g., voc., a jej novými členmi sa stali M. Gombitová - voc., Š. Havaši - basg., M. Jevčák - ds. a K. Witz - g. Skup., rozhodnutá orientovať sa na pôv. tvorbu koncertného zamerania, nadviazala spoluprácu s kvalitnými textármi B. Filanom (p. t.), Ľ. Zemanom (p. t.) a najmä K. Peterajom (p. t.), ktorý sa postupne stal jej výlučným autorom textov a zohral kľúčovú úlohu při producentskom vedení a profilovaní skup. Ešte 1976 sa skup. predstavila v samostatnom bloku na BL, v tom r. zároveň uskutočnila niekoľko rozhl. nahrávok, ktoré si v spojení s rozvinutou koncertnou činnosťou získali veľkú pozornosť mladých poslucháčov. 1977 získala skup. zlatú BL za pieseň Úsmev (hudba J. Lehotský, text K. Peteraj), čo bolo signálom k prudkému rastu jej popularity v celoštátnom meradle. Silným umel. impulzom pre skup. bol príchod L. Lučeniča - basg. a D. Hájka - ds. koncom 70. rokov, ktorí vytvorili s Gombitovou, Lehotským a Žbirkom najvýraznejšiu zostavu skup. 1978 sa skup. zúčastnila BL s piesňou Dievčatá, 1979 s piesňou Malý veľký vlak a 1980 získala bronzovú BL za pieseň Tajomstvo hier (všetko autori J. Lehotský a K. Peteraj). Úspech skup. sa odrazil aj v jej umiestnení v ZS (1979 - 6. miesto, 1980 - 4., 1981 - 5.), pričom ešte výraznejšie umiestnenie v tejto ankete získala M. Gombitová a neskôr M. Žbirka. V tomto období skup. absolvovala koncertné vystúpenia v Bulharsku, Juhoslávii, Laose, Maďarsku, NSR, Poľsku, Vietname a ZSSR, vystúpila na festivaloch Zlatý Orfeus (BĽR) a Schlagerfestival Dresden (NDR), realizovala vl. TV recitál Predstavujeme vám Modus (réž. J. Novan) a jej piesne sa výrazne uplatnili v TV a rozhl. vysielaní. Skup. sa stala odrazovým môstkom k veľkým celoštátnym úspechom M. Gombitovej, M. Žbirku, skup. Elán a P. Nagya v 1. pol. 80. rokov. Zlomom vo vývine skup. bol odchod D. Hájka, L. Lučeniča, M. Žbirku (1980) a zranenie M. Gombitovej, ktoré jej znemožnilo pravideľné koncertné vystupovanie so skup., a to v čase ich kulminujúcej popularity. 1981 sformoval J. Lehotský novú zostavu skup. s A. Engonidisom - basg., J. Hangónim - g. A K. Morvaiom - ds., uskutočnil s ňou ďaľší vl. TV program Krajina citovosť (réž. K. Spišák), na BL 1982 s ňou získal bronzovú lýru za pieseň Zrkadlo rokov (Lehotský, Peteraj), avšak napriek širokej koncertnej i nahrávacej aktivite sa mu na predchádzajúce úspechy nepodarilo nadviazať. 1983 opäť výrazne zmenil zostavu M., do skup. nastúpili V. Kaššay - basg., Ľ. Stankovský - ds. aj. Vana - g., vystriedalo sa v nej niekoľko sól. spevákov (M. Greksa 1984-85, M. Vyskočány 1985, I. Novotná od 1985), avšak umel. i poslucháčske úspechy z 2. polovice 70. rokov sa už skup. nepodarilo napriek výrazným hitom (najmä Ty, ja a môj brat - trojnásobné víťazstvo v TV súťaži Triangel) a úspechu na BL 1986 (Kapely starnú - Cena novinárov) obnoviť. Hl. prínos M. do vývoja slov. modernej pop. hudby spočíva v jeho činnosti v 2. pol. 70. rokov. Skup. dokázala na báze výlučne pôv. tvorby presadiť v celoštátnom rozsahu rockový model hl. piesňového prúdu na výrazných kvalitatívnych základoch, čím prispela k celkovej všeobecnej asimilácii rockových prvkov do hl. prúdu v ČSSR i k ďaľšiemu pozdvihnutiu slov. modernej pop. hudby v 70. rokoch. M. sa v tomto období rozhodujúcou mierou podieľal na formovaní nového hitového modelu slov. produkcie, ktorý si v jednote so širokým spol. ohlasom zachovával vďaka invencii skladateľa J. Lehotského a textára K. Peteraja kvalitu a osobitosť. Skup. si vytvorila vl., zreteľne odlíšiteľný a široko komunikujúci piesňový štýl, ktorý ju typickým spôsobom, i keď bez výraznejších inovácií, reprezentuje dodnes. Jeho hl. znakmi sú svojská melodická nápaditosť spojená s pevným rockovým podkladom, harmonická prepracovanosť a bohaté používanie charakteristických vokálových a zborových partov. Na pôde M. vyrástli dve z najvýraznejších speváckych osobností slov. modernej pop. hudby vôbec (M. Gombitová a M. Žbirka). M. vo svojom najlepšom období plnohodnotne nadviazal na prínos tvorby P. Hammela a M. Vargu a vl. činnosťou vytvoril posledný predstupeň k nebývalej konjuktúre slov. modernej pop. hudby v 1. pol. 80. rokov, reprezentovanej M. Gombitovou, M. Žbirkom, skup. Elán a P. Nagyom. Sama tvorba skup. v 1. pol. 80. rokov však vykazuje prvky vývojovej i umel. stagnácie, sprevádzanej všeobecným poklesom popularity.

Editio Supraphon, Praha 1990